29.02.2016- 4.03.2016 r.  POZNAJEMY RÓŻNE SKLEPY

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu dzieci systematyzowały i rozwijały swoją wiedzę o różnych rodzajach sklepów oraz uczyły się, w jaki sposób należy się w nich zachowywać. Tego typu wiadomości i umiejętności są niezbędne do życia i funkcjonowania w społeczeństwie. Przedszkolaki mogły się też wcielić w rolę sprzedawcy i klienta, wykorzystując w praktyce zdobyte informacje.

Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina, uprzejmość...

Jak wspierać dziecko?

Po całym tygodniu rozmów i zabaw związanych z kupowaniem i sprzedawaniem dziecko już wie, jak należy robić zakupy. Warto dać mu szansę, aby od czasu do czasu samo kupiło jakąś rzecz, oczywiście pod czujnym okiem rodzica. W drodze do sklepu warto przypomnieć o zwrotach grzecznościowych, porozmawiać o tym, co dziecko ma kupić, oraz wręczyć pieniądze. Tego typu trening uczy dziecko samodzielności oraz kształtuje odwagę.

Warto porozmawiać o... bezpieczeństwie w dużym sklepie

Od czasu do czasu wybieramy się z dzieckiem do supermarketu lub innego dużego skupiska ludzi. Warto porozmawiać z dzieckiem o zasadach, których zawsze trzeba przestrzegać w takich miejscach, wytłumaczyć, dlaczego istotne jest, by nie tylko dorosły, ale także dziecko pilnowało rodziców / opiekunów, oraz ustalić, kto może pomóc w sytuacji, gdyby dziecko się zgubiło.

Warto poczytać...

S. Bauman, Na zakupach. Radzę sobie, Zielona Sowa
E. Eriksson, Mela na zakupach, Zakamarki
J. Guszta, M. Blaźniak, Sklepy, Ładne Halo 

7.03-11.03.2016 ZIELONY KĄCIK W PRZEDSZKOLU

Drodzy Rodzice!

Szczypiorek, bazylia, mięta czy inne zioła urozmaicają smak potraw oraz korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Niestety przedszkolaki raczej niechętnie sięgają po tego typu zieleninę. W tym tygodniu dzieci zaprosiły do przedszkola wiosnę przez stworzenie zielonego kącika. Dowiedziały się, czego potrzebują rośliny, aby rosnąć, jakie są etapy sadzenia roślin – w teorii i w praktyce – oraz obserwowały kiełkujące rośliny.

Wprowadzamy w świat wartości: ja, poszanowanie cudzej pracy, współpraca, samodyscyplina...

Jak wspierać dziecko?

Podczas zabaw w minionym tygodniu przedszkolaki rozwijały swoje umiejętności liczenia – warto doskonalić tę czynność przy każdej okazji. Liczyć można praktycznie wszystko, np. samochody na ulicy, misie, sztućce czy klocki, taki trening poszerza umiejętności dziecka i przygotowuje je do dalszej edukacji matematycznej.

Warto porozmawiać o... ulubionych ziołach

Jedzenie ziół poprawia funkcjonowanie organizmu. Koperek, szczypiorek, natka pietruszki i wiele innych ziół oprócz tego, że poprawiają smak potraw, to jeszcze korzystnie wpływają na nasze ciało. Warto kontynuować także w domu temat zdrowego odżywiania. Dobrym pomysłem może być założenie domowej uprawy ziół. Tak niewiele potrzeba, by wyhodować np. szczypiorek z cebuli; przy bazylii czy oregano pracy jest ciut więcej, ale i też wiele korzyści płynie z takiej uprawy. Przy okazji dziecko może uczyć się odpowiedzialności za  roślinę.

Warto poczytać...

Ch. Björk, L. Anderson, Rok z Linneą, Zakamarki
M. Rusch, Zioła w przedszkolu, Jedność 

 


25.01 – 29.01.2016 r. ZIMĄ PAMIĘTAMY O PTAKACH

DrodzyRodzice!

Zimą jedne zwierzęta śpią, inne dzięk izgromadzonym zapasom mogą przetrwać tę porę roku.Część ptaków odleciała do ciepłych krajów, ale niektóre zostały z nami. W związku z tym, że zimą śnieg przykrywa wszystko,ptakom trudno jest znaleźć pożywienie, dlatego w minionym tygodniu przedszkolaki zapoznały się z tematem ich dokarmiania. Poznały nazwy ptaków (wróbel, gołąb, sikora), ich wygląd, zwyczaje oraz preferencje, jeśli chodzi o rodzajpokarmu. Przedszkolaki wdrożone zostały do odpowiedzialności za ptaki przylatujące do przedszkolnego karmnika przezcodzienne dawanie im świeżego pokarmu.

Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina, kultura rozmowy, odpowiedzialność…

Uczymy tego, co najważniejsze

Doświadczenia emocjonalno-społeczne:

  • przygotowywanie do życia w grupie społecznej przez wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, do spokojnego oczekiwania na swoją kolej w czasie wypowiedzi kolegów i koleżanek;
  • wdrażanie do poszanowania pracy kolegów i koleżanek;
  • zwracanie uwagi na przestrzeganie reguł oraz zasad bezpieczeństwa.

Doświadczenia sensoryczno-motoryczne ipoznawcze:

  • rozpoznawanie i nazywanie ptaków: wróbla, gołębia, sikory, różnicowanie wielkości: duży – mały;
  • wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej;
  •  rozumienie określeń: w, obok;
  • rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w zimie, poznanie wyglądu i nazw pokarmu dla ptaków;
  • rozwijanie spostrzegawczości słuchowej, rozpoznawanie i przyporządkowywanie do obrazka głosów ptaków: wró-bla, gołębia, sikory;
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy i wygląd sikorek: bogatki i ubogiej, określanie różnic i podobieństw w ich wyglądzie;
  • kształcenie umiejętności pobudzenia i hamowania (uwrażliwianie na różnice w dynamice utworu);
  • wdrażanie zachowywania prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechu, usprawnianie i wzmacnianie mięśni okrężnych warg, ćwiczenia środkowej i tylnej części języka;
  • rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia;
  • ustalanie kolejności wydarzeń w czasie i używanie określeń z tym związanych: na początku, potem, na koniec;
  • odwzorowywanie układu elementów, wyodrębnianie z mozaiki geometrycznej figur o określonym kształcie;
  • doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie;
  • wprowadzanie dzieci w sens rozwiązywania bardzo prostych zadań z treścią wymagających dodawania i odejmowania;
  •  rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

Jak wspierać dziecko?

Warto przy różnych okazjach powtarzać nazwy poznanych ptaków. Ptaki, z którymi dziecko zapoznało się wprzedszkolu, czyli wróbla, sikory i gołębia, można spotkać prawie wszędzie. Powtarzając z dzieckiem ich nazwy, podpytując je o upodobania jedzeniowe ptaków i dokarmiając je, dorosły przyczyni się do utrwalenia tej wiedzy.

Warto porozmawiać o... ptakachzimą

W przedszkolu dzieci zaczęły dokarmiać ptaki. Codziennie dają im ziarenka czy inne przysmaki. Może wartozrobić rodzinną naradę i wspólnie z dzieckiem poszukać sposobów na dokarmianie ptaków zimą. Może uda sięz naleźć takie miejsce, w którym będzie można powiesić wspólnie zrobiony (lub kupiony) karmnik, bądź po prostu regularnie podsypywać ziarna w miejscu, gdzie jest dużo ptaków.Warto uświadomić dziecku, jakważne są ptaki i jakt rudno jest im znaleźć zimąpokarm.

Warto poczytać...

A. Kruszewicz, O ptakach, Multico


 

1.02 - 5.02.2016 r. KARNAWAŁOWE ZABAWY

Drodzy Rodzice!

Karnawał to czasmasek, balonów i serpentyn, przebierania się, a przede wszystkim zabawy! Przedszkolaki bardzo lubią się bawić, przebierać i wcielać w role, dlatego temat ten szczególnie przypadł im do gustu. W minionym tygodniu dzieci rozpoznawały stroje balowe, bawiły się balonami, które są nieodłącznym elementem balu dziecięcego, oraz uczyły siępoleczki.Tego typu tematy zaznajamiają przedszkolaki ze zwyczajami i świętami obchodzonymi w naszym kraju, ale też umożliwiają dzieciom rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji i przeżyć.

Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina...

Uczymy tego, co najważniejsze

Doświadczeniaemocjonalno-społeczne:

  • wdrażanie do zachowania porządku w najbliższym otoczeniu;
  • kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem;
  • przygotowywanie do życia w grupie społecznej prze zczerpanie radości ze wspólnej zabawy oraz zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Doświadczenia sensoryczno-motoryczne ipoznawcze:

  • rozumienie wyrazów i wyrażeń: karnawał, girlandy, serpentyny, w górę, na dół, duży, mały, nazywanie strojówbalowych;
  • wdrażanie do uważnego słuchania utworu i obserwowania, doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej;
  • doskonalenie pamięci, spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej;
  • rozwijanie pomysłowości i wyobraźni;
  • utrwalanie nazw kolorów podstawowych;
  • doskonalenie wyobraźni ruchowej przez naśladowanie ruchem czynności;
  • ćwiczenie mięśni narządów mowy, wdrażanie do zachowywania prawidłowego toru oddechowego.;
  • kształtowanie umiejętności klasyfikacji balonów według koloru;
  • doskonalenie liczenia;
  • kształtowanie umiejętności przyklejania sypkich materiałów;
  • wdrażanie do umiejętnego poruszania się w kole wiązanym.

Jak wspierać dziecko?

Umiejętność klasyfikowania przedmiotów jest bardzo istotną kwestią, niezwykle przydatną w nauce matematyki w szkole – już dziś można nad nią pracować. Warto pobawić się w domu w segregowanie. W przedszkolu dzieci klasyfikowały balony, w domu mogą to być skarpetki, guziki czy nakrętki po butelkach. Dobrą lekcją matematyki będzie podział różnych przedmiotów ze względu na kolor, wielkość czy kształt oraz przeliczanie elementów w danymzbiorze.

Warto porozmawiać o... wymarzonym strojukarnawałowym

Warto porozmawiać z dzieckiem o tym, za kogo chciałoby się przebrać, gdyby szło na bal. Niech opowie o swoich marzeniach. Może okaże się, że chce być np. piratem, myszką albo robotem. Taka rozmowa może być pretekstem do wspólnego stworzenia stroju Przebranie będzie można wykorzystać na prawdziwym balu lub do zabawy w domu. A może przygotujecie przebrania czy nakrycia głowy dla wszystkich domowników?

Wartopoczytać...

J. Olech, Bolek i Lolek. Bal przebierańców, Społeczny Instytut WydawniczyZnak J. Krzyżanek, Cecylka Knedelek i kolorowe bale, Jedność


TYDZIEŃ 16. ZAWITAŁA DO NAS ZIMA

Drodzy Rodzice

Dzieci uwielbiają śnieg i zabawy na nim. Rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana czy robienie orła daje im wiele radości.I chociaż zima bywa różna – ze śniegiem i bez – to w minionym tygodniu przedszkolaki pogłębiały swą wiedzęoraz doświadczenia związane ze śnieżną zimą. Badały, jak wygląda płatek śniegu, oceniając, czy jest ciężki, czy lekki, oraz podziwiały świat, który tak bardzo się zmienia, gdy przykrywa go biały puch.

Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina, uwrażliwianie na piękno…

Uczymy tego, co najważniejsze

Doświadczeniaemocjonalno-społeczne:

  1. wdrażanie do życia w grupie społecznej prze znaukę czerpania radości ze wspólnej zabawy, przestrzegania reguł oraz zasad dotyczących bezpieczeństwa oraz umiejętności pracy w grupie;
  2. rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia;
  3. kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem;
  4. rozwijanie zainteresowania książką;
  5. czerpanie radości ze śpiewania i zabaw przy muzyce.

 

Doświadczenia sensoryczno-motoryczne ipoznawcze:

  • rozwijanie zainteresowania książką;
  • wdrażaniedouważnegosłuchaniaiobserwowania,doskonaleniespostrzegawczościsłuchowej,doskonalenieorientacji w schemacie własnego ciała;
  • wyjaśnienie określeń: najmniejszy – największy;
  • zyskiwanie odwagi w malowaniu palcem;
  • ćwiczenie artykulacyjne na wyrazach dźwiękonaśladowczych, utrwalanie prawidłowych nawykówoddechowych, wydłużanie fazy wydechu;
  • rozwijanie poczucia rytmu, gra na instrumencie perkusyjnym (bębenek);
  • uwrażliwianie na piękno zimowego krajobrazu, poznawanie właściwości śniegu;
  • rozwijanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i umiejętności obserwacji;
  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i dokładności przez dopasowywanie elementów;
  • wdrażanie do używania określeń, zwrotów i wyrażeń: lekki, lżejszy, ciężki, cięższy, unoszą do góry, opadają nadół, wirują wkoło, w koszu, poza koszem, porządkowanie elementów od najlżejszego do najcięższego;
  • rozwijanie ekspresji twórczej;
  • porównywanie liczebności zbiorów przez dobieranie elementów w pary, rozumienie określenia tyle samo.

 

Jak wspierać dziecko?

Rozwój fizyczny trzylatka jest już na takim poziomie, że dziecko coraz więcej rzeczy potrafi zrobić samo, mabardzo dużo energii, którą doskonale można wykorzystać zimą podczas zabawy na śniegu. Warto rozwijać równowagę,siłę, celność w czasie zabaw na świeżym powietrzu. Dziecko bardzo potrzebuje ruchu, dlatego warto wspólniezbudować igloo, babki ze śniegu lub urządzić bitwę na śnieżki.

Warto porozmawiać o... niejedzeniuśniegu

Biały puszek zachęca każdego do zabawy. Bardzo często podczas zimowych spacerów dziecko zaczyna jeść śnieg. Warto porozmawiać z nim na ten temat. Eksperyment z przyniesionym śniegiem z dworu (w przezroczystym pojemniku) i obejrzenie śniegu po roztopieniu może być silnym argumentem za tym, że śniegu jeść nie wolno.

Warto poczytać...

R.S. Berner, Zima na ulicy Czereśniowej, Dwie Siostry

T. Jansson, Zima Muminków, Nasza Księgarnia

29.02.2016- 4.03.2016 r. POZNAJEMY RÓŻNE SKLEPY

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu dzieci systematyzowały i rozwijały swoją wiedzę o różnych rodzajach sklepów oraz uczyły się, w jaki sposób należy się w nich zachowywać. Tego typu wiadomości i umiejętności są niezbędne do życia i funkcjonowania w społeczeństwie. Przedszkolaki mogły się też wcielić w rolę sprzedawcy i klienta, wykorzystując w praktyce zdobyte informacje.

Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina, uprzejmość...

Jak wspierać dziecko?

Po całym tygodniu rozmów i zabaw związanych z kupowaniem i sprzedawaniem dziecko już wie, jak należy robić zakupy. Warto dać mu szansę, aby od czasu do czasu samo kupiło jakąś rzecz, oczywiście pod czujnym okiem rodzica. W drodze do sklepu warto przypomnieć o zwrotach grzecznościowych, porozmawiać o tym, co dziecko ma kupić, oraz wręczyć pieniądze. Tego typu trening uczy dziecko samodzielności oraz kształtuje odwagę.

Warto porozmawiać o... bezpieczeństwie w dużym sklepie

Od czasu do czasu wybieramy się z dzieckiem do supermarketu lub innego dużego skupiska ludzi. Warto porozmawiać z dzieckiem o zasadach, których zawsze trzeba przestrzegać w takich miejscach, wytłumaczyć, dlaczego istotne jest, by nie tylko dorosły, ale także dziecko pilnowało rodziców / opiekunów, oraz ustalić, kto może pomóc w sytuacji, gdyby dziecko się zgubiło.

Wartopoczytać...

S. Bauman, Na zakupach. Radzę sobie, Zielona Sowa
E. Eriksson, Mela na zakupach, Zakamarki
J. Guszta, M. Blaźniak, Sklepy, Ładne Halo

7.03-11.03.2016 ZIELONY KĄCIK W PRZEDSZKOLU

Szczypiorek, bazylia, mięta czy inne zioła urozmaicają smak potraw oraz korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Niestety przedszkolaki raczej niechętnie sięgają po tego typu zieleninę. W tym tygodniu dzieci zaprosiły do przedszkola wiosnę przez stworzenie zielonego kącika. Dowiedziały się, czego potrzebują rośliny, aby rosnąć, jakie są etapy sadzenia roślin – w teorii i w praktyce – oraz obserwowały kiełkujące rośliny.

Wprowadzamy w świat wartości: ja, poszanowanie cudzej pracy, współpraca, samodyscyplina... 

Jak wspierać dziecko? 

Podczas zabaw w minionym tygodniu przedszkolaki rozwijały swoje umiejętności liczenia – warto doskonalić tę czynność przy każdej okazji. Liczyć można praktycznie wszystko, np. samochody na ulicy, misie, sztućce czy klocki, taki trening poszerza umiejętności dziecka i przygotowuje je do dalszej edukacji matematycznej.

Warto porozmawiać o... ulubionych ziołach

Jedzenie ziół poprawia funkcjonowanie organizmu. Koperek, szczypiorek, natka pietruszki i wiele innych ziół oprócz tego, że poprawiają smak potraw, to jeszcze korzystnie wpływają na nasze ciało. Warto kontynuować także w domu temat zdrowego odżywiania. Dobrym pomysłem może być założenie domowej uprawy ziół. Tak niewiele potrzeba, by wyhodować np. szczypiorek z cebuli; przy bazylii czy oregano pracy jest ciut więcej, ale i też wiele korzyści płynie z takiej uprawy. Przy okazji dziecko może uczyć się odpowiedzialności za roślinę.

Wartopoczytać...

Ch. Björk, L. Anderson, Rok z Linneą, Zakamarki
M. Rusch, Zioła w przedszkolu, Jedność